ANTZINAKO ARTE MOTA INTERESGARRIENAK
Artea, errealitatea edo adimena adierazteko
metodoa da. Historian zehar, hainbat arte mota egon ohi dira, adibidez greziarra,
erromanikoa, erromatarra...
Antzinate klasikoko eta Erdi Aroko gizartearen iritziz, artisauak
ziren benetako artistak. Haiek modu praktiko batean edozein motatako objetuak
egiten zituzten gero aristokraziako jendeak erabil zitzan. Geroago, Errenazimenduan,
gauzak aldatzen hasi ziren. Orduan, zabaldu eta zehaztu zen artea eta lehen
aldiz miretsi egin zen artista. XVIII.
mendean, Arte Ederretako akademiak sortu ziren. Akademia horiek, eragin
handia izan zuten artistengan eta arte autonomoaren bila abiatu ziren. XIX.
mendean abangoardiako artistak eskaintzen duenaren eta jendearen gustuaren
arteko haustura gertatu zen. Ordura arte, mezenasek eginiko eskaria egiten zuen
artistak baina ordutik aurrera, bere kezka, ideologia edo premiei erantzungo
zion lanetan nahiz eta gizarteak mespretxatua izan. Inpresionismoan, arte
sendoaren autonomia lortu zen eta lanak edertasuna eta arte-forma jakin
batzuekin lotzen hasi ziren. Horrela joan zen garatzen artea.
Gaur egun, Goi Paleolitoko artea iritsi
zaigu. Oso ezagunak dira, batez ere Euskal Herrian, haitzuloetako pinturak edo kultura megalitikoan eraikitako menhirra,
dolmena eta cromlech-a. Menhirra, harri luze handia da. Dolmena, berriz, lurrean
zutitutako harri handi batzuek eta haren gainean jarritako harriak eratzen dute
eta hilobi bezala erabiltzen zuten. Azkenik, cromlech-a, harri handiz eraturiko zirkulu bat da.
Geroago, arte greziarra etorriko zen, arte minostarra eta mizenastarra
aurrekarri bezala dituena.
•
Arte
minostarra, k.a. 3000- k.a. 1400 urteetan garatu zen Kreta uhartean.
Ekonomiaren aldetik oso leku estrategikoan kokatuta zegoen hiria, beraz,
komertzio aktibitate handia zegoen. Jauregi handiak eraikitzen zituzten baina
ez zuten plano konkreturik jarraitzen. Hori zela eta, eraikin laberintikoak
eraikitzen zituzten, Knossos, Faistos eta Haiga Triada adibidez.
•
Arte mizenastarraren
gauzarik garrantzitsuena Megaron izeneko palazio antzeko asmakuntza da; tenplu
grekoaren aurrekaria.
Arte graziarra, arkitekturan
eta eskulturan banatu dezakegu.
Arkitekturan, edertasunaren kontzeptu klasikoa
erabiltzen zuten, hau da, oreka, harmonia eta proportzioa egon behar zen.
Arkitrabe-estalki sistema eta zutabeak erabiltzen zituzten. Hiru zutabe desberdindu
ditzakegu, doriarra, joniarra eta korintiarra.
Normalean, marmola edo harria erabiltzen zuten
eta eraikitzen zutena tenplua zen, naos, pronaos eta opistodomosarekin.
•
Naos, jainko
edo jainkosaren estatua edo erreferentzia egiten zion gela da.
•
Pronaos,
atari modukoa zen.
• Opistodomos
izeneko gelan, jainkoari egiten zitzaizkion eskaintzak gordetzen ziren.
Jainkoaren etxetzat zuten greziarrek, haren
irudia gordetzen baitzen barruan, eta apaiz gutxi batzuk baizik ez ziren hartan
sartzen.
Antzokiak, herriari antzezpenak egiteko
erabiltzen ziren; normalean, erlijio-izaerakoak ziren eta orkestra, eszena eta
harmailak osatuta zeuden.
Baita, santutegiak eta hiriak eraiki zituzten.
(Hiriak akropoli bezalakoak ziren, agora eta stoarekin). Garai honetako eraikin
nagusienak Partenon izeneko tenplua edo Epidauroko antzokiak dira.
Eskulturan, lau
garai bereiz dezakegu. Lehenengoa, Aro Arkaikoa (k.a.
VI-V. hasiera): forma geometrikoak, estereotipatuak eta zakartasuna erabiltzen
zituzten. Naturalismoa bilatzen zuten. Haien obrak, Kuoros eta Kore izeneko
eskulturak ziren.
Bigarrena, Lehenengo
Klasizismoaren izenaz ezagutzen dugu. K.a. V. mendearen bigarren erdian
kokatuta dago.
Naturalismoa bilatzen zuten, batez ere gorputzetan eta janzkeretan eta aurrekoan bezala, harmonia eta oreka osotasunean bilatzen zuten. Polikletoren lehen kanona sortu zen, hau da, gorputzaren garaierak, buruaren halako zazpi izan behar zituen. Begitarteen adierazkortasunik eza zegoen eta gorputza guztiz egokiaren proportzio ideala zuten. Hemengo eskultura ezagunena, Mirongo Diskoboloa da.
Hirugarrena, Bigarren Klasizismoa da eta
K.a. IV. mendearen amaieran kokatzen dugu. Garai honetan, gorputz sensualagoak,
finagoak eta estilizatuagoak egiten hasi ziren eta Praxitelesen kurba sortu zen,
hau da, gorputzak kurbaturik eraikita zeuden. Eskultura nabarmena Praxitelesen
Knidoko Afrodita da eta haren kurba argazkian ondo ikusiko da.
Azkenekoa, Helenismoa, K.a. IV. mendearen amaieratik I. mendera
arte kokatzen dugu. Forma eta konposizio dinamikoago, sentsual eta
adierazkorragoak egiten zituzten nahiz eta batzuetan molde klasikoa mantendu.
Miloko Venus da garrantzitsuena eta famatuena.
Geroago, arte erromatarra etorri zen eta etruskoak arte mota honen aurrekariak izan ziren Toscanan.
Nabaria zen haien artelanetan greziarren eragina, baina berezko ezaugarriak ere
bazituzten. Hileta-erritu eta ehorzketekin loturiko artea zen; tumulu itxurako
hilobi handiak egiten zituzten batez ere. Asimilatuz joan ziren erromatarrak
etruskoak V. mendetik aurrera eta etruskoak eragin handia izango zuten
erromatar artean.
Arte erromatarra lau
zatitan banatu dezakegu: Arkitektura, eskultura, pintura eta mosaikoak.
•
Arkitekturan,
praktika erabiltzen zuten guztien gainetik, hau da, edertasuna lortzeko,
praktikoa izan behar zen. Greziarren ordenak erabiltzen zituzten (jonikoa,
dorikoa eta korintiarra) baina baita toskanoa eta konposatua ere eta dena,
adreiluaz, harriaz edota zementuaz eginda zegoen. Eraikinak estaltzeko, gangak
eta kupulak egin zituzten, erdi puntuko ganga, ertz ganga edota maskorren
gaineko kupula adibidez. Arkitekturan eraikin asko sortu zituzten; antzokiak,
anfiteatroak, zirkuak, termak, arkuak, basilikak... Garai honetako garrantzitsuenak
eta famatuenak honako hauek dira;
1.
Flaviotarren Anfiteatroa edo Koliseoa, Erroman kokatuta eta I.mendean eginda. Jatorriz,
itsas guduak egin zitezkeen eta horretarako jolastokia urez estaltzen zen.
Geroago lurpean hainbat gela zabaldu zituzten, animalien kaioletarako eta
dekorazio apaingarrien biltegietarako. Igogailuen bitartez goratzen zituzten
eszenatokiraino eta eszenatokia zurezko plataforma bat zen, hareaz estalia.
2. Segoviako akueduktua. I. eta II. mendeen artean eraiki zuten. Hiritik
17 kilometrotara zegoen ura hirira eramateko. Ubidearen zati batzuetan, malda
%1ekoa baino ez da. Lan honen zatirik ikusgarriena arku bikoitzeko egitura
batek osatzen du, eta egitura horretako blokeak granito eta kareaz lotuak daude
eta goiko arku sailaren gaineko atikoan dago ura eramaten duen bidea.
Eskulturan, bi joera eman ziren. Italiarra eta
helenizatua.
• Italiarrean,
erretratuak egiten zituzten eta naturalagoak ziren.
• Helenizatuan
berriz, forma idealizatuagoak egiten zituzten. Erliebe historikoak egiten
zituzten garaipen-arkuetan edo oroitzapen-zutabeetan, beraz, helburu narratiboa
zuten. Adibide asko ditugu baina bi dira aipatzekoak:
Augusto
Prima Portakoko eskultura. Marmol
zurian zizelatua dago eta irudi helenizatzailea da, beraz, idealizatua. Irudia guztiz klasikoa da zeren ez baitu espresiorik. Polikletoren kanonean inspiratuta dago. Augusto imperator gisa azaltzen du; ezkerreko besoaz lantza bati eusten diola eta eskuineko besoa jasota. Korazako erliebeek kosmosaren irudikapen sinbolikoa erakusten dute: eguzkia, jainkoa eta lurra. Eskultura honen azken helburua, Augustok enperadore izateko eskubidea frogatzea eta bere bertute eta arrakasta pertsonalak goraipatzea izan zen.
Trajanoren
zutabea, Erroman II. mendean
eraikia. Zutabeak 30 metroko altuera du eta Karrarako marmolean egina dago.
Zutabearen gainean urre koloreko brontzezko eskultura bat zegoen, enperadore
jainkotuarena. Daziarren kontrako kanpaina kontatzen du zutabearen fustean. Narrazioaren segida ulertzea da helburua, beraz, ez da garrantzitsua
aurkezturiko irudien zuzentasuna.
Pinturan bi teknika
erabili zituzten, enkaustoa eta freskoa.
• Enkaustoan,
argizariaren bitartez pintura nahasten da eta horrekin margotzen da.
• Freskoan,
koloreak ura eta kareaz nahasten dira gero paretak marrazteko.
Ongi modelaturiko irudiak egiten zituzten eta
perspektiba lantzen zuten. Batez ere erretratuak edo gai mitologikoak lantzen
zituzten eta haien estiloak hainbat izan ziren; inkrustazio bidezkoa,
arkitektura elementuak imitatzen zituen estiloa, arkitektura formak eta eszena
landuagoak imitatzen zituena eta antzerki giroko estiloa. Adibide bezala ditugu
Misterioaren billako freskoak, Ponpeian kokatuak, edo Al Fayumgo erretratuak
Egipton. (Argazkiak Al Fatumgo erretratuak dira)
Bukatzeko, mosaikoak
ditugu eta hormetan, lurrean eta zoruetan egiten zituzten. Mosaiko bakoitza
miloika tesela txikik osatzen dute (teselak, cm. 1eko marmol zati txikiak dira
eta haiek elkartuz irudiak agertzen dira). Honen adibidea Issosko guduaren
mosaikoa dugu.
Yvet BLEYE
@yvetB
Batxilergoko 2. maila
SARRERA HONEK 1. #KULTURAZIENTIFIKOA JAIALDIAN PARTE HARTZEN DU
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina