ZENBAKIKUNTZA-SISTEMAK
HISTORIAN ZEHAR
Gizakiok bitxiak gara
eta inguratzen gaituen ingurumenera moldatzeko beharrak jakin-min hori pizten
du. Hau da gizakiari eragin zion arrazoi nagusietako bat
zenbaketaren lehen urratsak emateko.
Gizakiak zenbatzen hasi zirenean, behatzak,
markak, soka bateko korapiloak eta beste forma batzuk erabili zituzten zenbaki
batetik hurrengora pasatzeko. Baina kantitatea hazi ahala sistema praktikoagoa
beharrezko egiten da.
Duela 5000 urtetik zibilizazio gehienek unitateetan,
hamarrekoetan, ehunekoetan, etab. zenbatzen dute, hau da, gaur egun egiten
jarraitzen dugun forma berean. Ia erabilitako sistema guztiek zenbaki osoak
irudikatzen dituzte zehazki, nahiz eta batzuk beste batzuekin nahasi, eta sistema batzuk sinbolo kantitate handia behar dute eta ez dira praktikoak.
Hauek dira historian zehar asmatutako
sistemak:
Ø Sistema gehigarria
Sistema honek
zifra guztietako sinboloak biltzen ditu beharrezko zenbakia osatu arte.
Bere ezaugarri bat sinboloak edozein posiziotan edo ordenatan jar
daitezkeela da, sistema honen adibide
klasikoenak Egiptokoa eta grekoa dira.
·
EGIPTON. K.a. hirugarren milurtekotik
egiptoarrek irudiaren hieroglifoak erabiliz unitateen ordena irudikatzen
zuten.
Sistema hau 7 sinbolo
errazez osatuta zegoen eta edozein
pertsonak zenbakia interpreta zezakeen
eta harekin kontuak egin, nahiz eta idazten
eta irakurtzen ez jakin.
Sinbolo hauek
erabili ziren Egipto Inperio Erromatarrean sartu arte. Bere lekuan idazketa hieratiko eta demotikoa erabili zen; forma sinpleagoak baimentzen zituen,
azkartasun eta erosotasun handiagoarekin.
·
GREZIAN. Lehen zenbakikuntza-sistema K.a. 600. urte
inguruan garatu zen eta Atiko izena zuen.
Sistema honetan zenbakiek hitzak dirudite, letrek osatuta
daudelako, eta aldi berean hitzek zenbakizko balioa dute. Zenbakia jakiteko,
osatzen duten letrei dagozkien zifrak gehitzea nahikoa da.
Ø
Sistema hibridoa
Sistema hauetan
printzipio gehigarria biderketarekin konbinatzen da.
1) sistema gehigarrian: 100eko 5 idazten edo margotzen dute 500 zenbakia
irudikatzeko.
2) sistema hibridoan:
5x100 idazten edo margotzen dute.
Baina konbinazio hauek
metatzen jarraitzen dute zenbaki konplexuenetarako, hau da, 703
irudikatzeko: 7x100 eta 3 erabiltzen dute. Hau da, bi sistema konbinatzen
ditu. Sistema honen adibide bat txinera
klasikoa da.
·
TXINAN. Txinako zenbakiak idazteko forma klasikoa K.a 1500etik
erabiltzen hasi zen gutxi gorabehera.
Tradizioz goitik behera idatzi da nahiz eta ezkerretik
eskuinera irudIko adibidean bezala ere idatzi. Hamahiru ideograma ditu eta
beraien artean konbinatzen dira desiratutako zenbakia lortu arte.
Ø Sistema posizionalak
Aurreko sistemak baino
askoz eraginkorragoak dira sistema posizionalak.
Zifra baten posizioak esaten
digu hamarrekoak, ehunekoak… diren. Indiarrez gain
bi kulturak soilik lortu zuten sistema hau garatzea. Babiloniarrak eta maiak printzipio
berera iritsi ziren baina garai desberdinetan.
Zenbatzeko eta kalkuluak egiteko sistema hau gabe zientziak ezin izango zuen aurrera egin.
·
BABILONIARRAK. Mesopotamia zaharrean
zenbakikuntza-sistema desberdinak garatu ziren. Sistema bat asmatu zuten zeinetan 10a
zen oinarria, sistema gehigarria zen
60ra arte eta posizionala zenbaki
handietarako.
Unitaterako, makila berezi batekin egiten zen marka erabiltzen zen eta beharrezkoa zen hainbeste jartzen
ziren 10era iritsi arte, honek bere sinboloa zuen.
60ra iristeko
10eko sinboloa erabiltzen zen.
Hortik sistema
posizionala erabiltzen zen:
·
MAIAK. Maien sisteman
nabarmentzen dena da zero sinbolizatzen dutela.
Puntua=1
Marra=5
Hori bai, 20 zenbakia
edo handiagoak idazteko, zenbakia zein zutabetan dagoen begiratu behar da, zeren eta balio desberdina du zutabe bakoitzak eta balio hori
zenbakiari biderkatu behar zaio. Adibidez:
1. ZUTABEA
2. ZUTABEA
3. ZUTABEA
Ø
GAURKO SISTEMA
Indiarrek gaurko sistema
asmatu zuten eta arabiarrek Europara transmititu zuten. Sistema honen
meritua izan zen zero kontzeptuaren eta sinboloaren sorrera; hamar sinbolo
soilekin edozein zenbaki irudika daiteke operazioak egiteko forma
sinplifikatuz. Sistema honen izena sistema dezimala da.
Ana SÁEZ
DBHko 4. maila
Sarrera honek 3, #KulturaZientifikoa Jaialdian parte hartzen du.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina